۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
تعداد بازدید: ۸۹۲۱۳۱
عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران گفت: تا زمانی که موانع و محدودیت‌ها برطرف نشود ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم واحد‌های زیادی به مرحله ساخت برسد و بعد از آن آماده و تحویل متقاضیان داده شود.
کد خبر: ۳۵۰۹۳

 انبوه سازان برای قراردادهایی که هنوز نبسته‌اندزمین تامین کرده اند اما بانک‌ها همکاری نمی‌کنند!

زیر بنا و روبنای شعار‌های دولت برای نهضت مسکن ملی فراهم نیست | 2 سال از عمر مردم گذشت تا مسئولین متوجه شدند اینطور نمیشود!

 

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران و کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره علت عدم پیشرفت پروژه مسکن ملی گفت: تا بخش خصوصی به صورت جدی و مستقیم وارد نهضت ملی مسکن نشود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم شعارهای دولت محقق شود. تا به امروز هم که تقریباً دو سال از آن وعده گذشته است عواملی که باعث شده اتفاق خاصی رخ ندهد این است که  زیربنا و روبنای تصمیمات  و شعارهای دولت فراهم نیست.

 

زیر بنا و روبنای شعار‌های دولت برای نهضت مسکن ملی فراهم نیست | 2 سال از عمر مردم گذشت تا مسئولین متوجه شدند اینطور نمیشود!

 زمین را به کسی می‌دهند که پول ساخت ندارد!

حسن محتشم ادامه داد: بحث زیرساخت‌ها مواردی مانند تعیین نقاط و تامین زمین و موارد مشخص مربوط به ساخت تا الان به طور کامل انجام نشده است. برای همین هم یک مقطعی اعلام کردند ما به شما زمین می‌دهیم، اما این امکان ندارد که شما زمینی را به متقاضی بدهید که پول ندارد و می‌توان گفت عملاً موفقیت چندانی را به دست نیاورده‌ایم.

  انبوه سازان به طور پراکنده ورود داشته‌اند، اما آنها نیزعملا در قراردادهای خود با مشکلاتی مواجه شدند و پیشرفت کار از سرعت کافی برخوردار نیست.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران افزود: در بحث روبنایی نیز دولت نیامده است برنامه های خود را با سازندگان حرفه‌ای بخصوص انبوه سازان مطرح کند و به یک توافق برسد. انبوه سازان به طور پراکنده ورود داشته‌اند، اما آنها نیزعملا در قراردادهای خود با مشکلاتی مواجه شدند و پیشرفت کار از سرعت کافی برخوردار نیست. انبوه سازان برای خیلی از قراردادهایی که هنوز نبسته‌اند، تامین زمین کرده و فوندانسیون کار را هم ریختند، اما نه بانک‌ها همکاری لازم را کردند و نه قرارداد آنها قرارداد شفافی می‌باشد.

 

زیر بنا و روبنای شعار‌های دولت برای نهضت مسکن ملی فراهم نیست | 2 سال از عمر مردم گذشت تا مسئولین متوجه شدند اینطور نمیشود!

ایراد ماهوی در قراردادهای دولت با بخش خصوصی

کارشناس مسکن تصریح کرد: قراردادها یک ایراد ماهوی دارد و آن هم این است که در آنها نام مالک و مستاجر قید شده است و اصلا این معنی ندارد پیمانکاری که در حال کار است و باید مسکن‌ها را بسازد و تحویل دولت بدهد تا دولت آنها را به دست متقاضیان برساند، به نام مستاجر قید بشود که این یک ایراد ماهوی است.
نکته بعدی این است، نگاهی که باید به صورت کامل به قرارداد می‌شده صورت نگرفته به عنوان مثال: مسئله بیمه شفاف و مشخص نیست و اخیراً تازه اعلام کردند که پیمانکار لیست بیمه خود را بر اساس نیروهایی که در حال کار هستند تحویل اداره بیمه بدهد. زمانی که شما لیست را تحویل می‌دهید طبق قانون آن را پرداخت می‌کنید اما قبل از این اتفاق عوارضی را قبل از پرداخت لیست بیمه، سازمان بیمه اخذ می‌کرد و بعد از آن مجدد هزینه لیست بیمه را نیز کامل دریافت می‌کردند که این خود یک هزینه مضاعف محسوب می‌شود و فشار به سازنده می‌آورد که باعث می‌شود کار خوب پیش نرود و یک هزینه اضافی و تحمیل شده بر روی دوش متقاضی که در عمل باید رعایتش را بکنند قر ار می‌دهد.

قراردادها یک ایراد ماهوی دارند و آن هم این که نام مالک و مستاجر قید شده است. اصلا معنی ندارد پیمانکاری که در حال کار است و باید مسکن‌ها را بسازد و تحویل دولت بدهد تا دولت آنها را به دست متقاضیان برساند، به نام مستاجر قید بشود که این یک ایراد ماهوی است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران خاطر نشان کرد: تا زمانی که این موانع و محدودیت‌ها برطرف نشود ما نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم واحدهای زیادی به مرحله ساخت برسد و بعد از آن آماده و تحویل متقاضیان داده شود، اما در حال حاضر مسئولین بعد از گذشت دو سال متوجه شدند و اخیرا قرار است تصمیماتی گرفته شود که اگر این اتفاق صورت بگیرد و قراردادها به صورت شفاف و عادلانه تنظیم شود در آن صورت می‌توان انتظار داشت سازندگان حرفه‌ای که بخش بزرگ آن را انبوه سازان تشکیل می‌دهند وارد کار بشوند و ساخت و سازی صورت بگیرد.

برچسب ها: مسکن حسن محتشم #وزارت راه و شهرسازی انبوه سازان دولت زمین نهضت ملی مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار